In 2015 hebben maar liefst 51 very large crude carriers (VLCC’s) stookolie
gelost en/of geladen in de Rotterdamse haven.
Dat zijn 22 meer van deze
‘reuzen’ (200.000-320.000 ton waterverplaatsing) dan vorig jaar en twaalf meer
dan recordjaar 2012.
In totaal werd vorig jaar zo’n 28,3 miljard liter
stookolie vanuit Rotterdam verscheept.
“De stijging in het vervoer van
stookolie is enerzijds te wijten aan een lichte groei in het aanbod ervan in de
regio Noordwest-Europa”, aldus Ronald Backers, adviseur Business Intelligence
van het Havenbedrijf Rotterdam. “De raffinaderijen hier draaien volop door de
hoge marges van dit jaar. Rusland heeft daarnaast in 2014 een grote opbouw van
de voorraad van stookolie laten zien.
Deze voorraad is begin 2015
‘uitgevaren’ in de richting van onder andere Rotterdam. Anderzijds is de vraag
naar stookolie iets lager.
Dat heeft er onder andere mee te maken dat in
januari 2015 de eis is ingevoerd om bunkerbrandstof in de Noord- en Oostzee te
gebruiken met een zwavelgehalte van maximaal 0,5 procent. Dit is gedaan door
Marine Gasoil te gebruiken.
Al met al heeft dit dus geleid tot een
overschot aan stookolie en dat overschot moest weg naar andere markten. De markt
spreekt van een ‘supply push’.”
Met de 51 van vorig jaar, hebben 283
VLCC’s Rotterdam aangedaan in de afgelopen tien jaar. Twee derde daarvan lost
eerst ruwe olie, alvorens weer met stookolie te vertrekken. Backers: “75% Van
het laden van de VLCC’s vindt plaats bij de terminals in Rotterdam, 25% aan de
palen in het Calandkanaal en Maasvlakte2.
Vaak betreft het een
combinatie van beide locaties, waarbij het merendeel van het laden gebeurt bij
een terminal en de VLCC verder wordt afgeladen aan de palen.”
Het
gemiddelde ladingvolume dat de mammoettankers is in de loop der tijd met zo’n
30.000 ton opgelopen tot 280.000 ton. Het record op dit vlak is nog steeds in
handen van de TI Europe, die in augustus 2013 met 353.000 ton stookolie
vertrok.
Overigens bereikte ook het aantal Suezmax-tankers
(120.000-160.000 ton waterverplaatsing) in Rotterdam een record.
Met 45
stuks lag dat aantal vier hoger dan 2014.
Bron Port of Rotterdam